HUTOVO BLATO, 23. listopada (FENA) - Federacija BiH ima jasnu strategiju razvoja turizma, ali i niz ograničenja u njezinoj provedbi, zaključeno je na panelu „Ekonomske perspektive i institucionalni izazovi brendiranja destinacija“, održanom u sklopu današnje konferencije „Mediji i turizam – Uloga medija u brendiranju turističke destinacije“ u Parku prirode Hutovo blato.
Panel je bio usmjeren na probleme institucionalne koordinacije i nepostojanja učinkovitih regulatornih mehanizama koji bi omogućili zajedničko djelovanje institucija, turističkih subjekata i medija u razvoju i brendiranju turističkih destinacija.
Ministar trgovine, turizma i zaštite okoliša HNŽ-a Emil Balavac istaknuo je potrebu zajedničkog nastupa Hercegovine na turističkom tržištu.
- Podatak da je Grad Mostar prva destinacija koja se pretražuje, mislim da dosta govori. Ali nama je veliki problem što se još nismo odlučili kako želimo razvijati turizam. Previše smo mali da se odvojeno brendiramo pa se trebamo zajednički prezentirati kao Hercegovina - od Trebinja do Livna – rekao je Balavac, dodajući da u nizu problema ima i pozitivnih primjera.
Kao pozitivan primjer naveo je Vinsku cestu Hercegovine, ali je naglasio da je potrebno dodatno unaprijediti digitalizaciju turističkog sektora i prikupljanje relevantnih podataka.
- Trebamo smislenu strategiju, da krenemo u digitalizaciju pružanja usluga u sektoru. Vjerujem da smo došli do prekretnice, ali i dalje muku mučimo pri sakupljanju podataka, pravimo greške sa zakonima koji parcijalno rješavaju probleme ili ne prikazuju realno stanje – dodao je.
Poželio je “da nam iduća sezona ne bude zasnovana na papirima”, odnosno da se neki banalni problem, primerice kod prijave turista, ‘rješavaju u par klikova’.
Bahrija Umihanić s Ekonomskog fakulteta u Tuzli, član Nadzornog odbora Međunarodnog aerodroma Tuzla, ocijenio je da je Zakon o turizmu Federacije BiH nefunkcionalan te da zbog toga nije moguće jasno definirati i brendirati destinacije.
Umihanić je istaknuo kako mediji trebaju pridonositi točnom informiranju i prikupljanju relevantnih podataka, jer se tek na temelju stvarnog broja noćenja može procijeniti razina turističke potrošnje. Naglasio je da je ključno znati koliko turisti troše na smještaj, komunikaciju i kulturne sadržaje, budući da upravo od toga destinacija ima stvarnu korist. Dodao je i da povećanje turističke potrošnje zahtijeva istodobno unapređenje domaće turističke ponude.
Podcrtao je činjenicu da Federacija BiH na papiru ima strategiju razvoja turizma, ali i da postiji niz ograničenja.
- Baš zato je potrebno imati sigurne pokazetelje, prave podatke, da znamo koliko možemo napredovati u 2026. – dodao je.
Poseban je naglasak stavio na uvezivanje zračnih luka u Federaciji BiH, na važnost efikasnog zračnog prometa.
- Zračnim lukama se pristupa na razini kao da su ceste, međutim tek kad stvorite prave uvjete, možete raditi kako treba. Treba se voditi idejom da dio turista preferira vrijeme u odnosu na novac. Zato bi bilo važno da se obrati pažnja na naše zračne luke, da se razvije zajednička strategije komunikacije (...) jer uostalom, ne možemo jedni drugima konkurirati – zaključio je Umihanić.
Izvršni direktor Razvojne banke Federacije BiH Dalibor Milinković panel je zaokružio konkretnom konstatacijom da je važno sve financijski ispratiti na pravi način te u tom kontekstu istaknuo posebnu stratešku kreditnu linija banke osmišljena za turizam te da je Razvojna banka prisutna i aktivna na području cijele Federacije.
- Naše kamatne stope ispod su stopa komercijalnih banaka – rekao je, dodajući da svi koji žele ući u program subvencioniranja moraju prije svega biti uredni pri vraćanju ovog beskamatnog kredita za turističke projekte na području Federacije.
- Ostvareni su deseci projekata u iznosu od četiri milijuna maraka po toj kreditnoj liniji za turizam pa zapravo vjerujem da je Razvojna banka trenutno pravo rješenje da se smanji taj ekonomski raskorak – zaključio je Milinković, aludirajući na činjenicu da je jedan od velikih problema pri razvoju turizma Federacije financijska realizacija osmišljenih ideja.
Inače, konferencija „Mediji i turizam – Uloga medija u brendiranju turističke destinacije“ odvija se u organizaciji Federalne novinske agencije (FENA) i u suradnji s Turističkom zajednicom Hercegovačko-neretvanske županije (HNŽ). Partner konferencije je Grad Čapljina, a Razvojna banka Federacije BiH podržava događaj kao glavni sponzor.
Uskoro VIDEO!!!
(FENA) Z. P.




