Stranačke aktivnosti

Saopćenje za javnost Platforme za progres

Saopćenje

Ursula von der Leyen

Predsjednica Evropske komisije

Josef Borell

Visoki predstavnik EU-a za vanjsku politiku i sigurnost / potpredsjednik Evropske komisije

 

Otvoreno pismo o posljedicama loše izmjene izbornog zakona u BiH

 

Platforma za progres kao politički subjekt koji djeluje na cijeloj teritoriji BiH prati razvoj događaja i želi upozoriti visoke zvaničnike EU na pogrešan pristup u radu na izmjenama Izbornog zakona u BiH.

Prije ikakvih pregovora o izmjeni Izbornog zakona trebaju se provesti presude Evropskog suda za ljudska prava u slučajevima: Dervo Sejdić i Jakob Finci, Azra Zornić, Ilijaz Pilav, Samir Šlaku i Svetozar Pudarić.

Svaka od ovih presuda Evropskog suda je iznimno važna, jer ukazuje na sistemski problem, koji se tiče prava na pravične izbore.

Provedba ovih odluka je neophodna, da bi BiH prestala biti „zarobljena država“ i krenula u smjeru evropskih vrijednosti i vladavine prava.

Izborni zakon treba mijenjati samo u skladu sa standardima EU, definiranim od strane suda u Straßburgu i Venecijanske komisije koja je jasno rekla: Individualna i kolektivna prava moraju biti zaštićena, prema načelima pluralističke demokratije, bez daljeg produbljivanja etno-principa.

Izborni proces u BiH treba učiniti transparentnijim i demokratskijim.

Iznenađeni smo činjenicom da je EU ured u Sarajevu spreman pregovarati o izbornim reformama, isključujući ustavne, samo sa vladajućim strankama SNSD, HDZ i SDA, iza zatvorenih vrata. To ukazuje na spremnost pojedinaca da zauvijek zatvore vrata EU ovom dijelu Zapadnog Balkana, a zarad svoje diplomatske karijere.

Trenutni Ustav BiH, koji je dio Daytonskog mirovnog sporazuma, nikada nije bio zamišljen kao trajan, nego kao tranzicijski od rata ka miru. Taj ustav nije dobar osnov za funkcionalnu državu i sprječava demokratiju i vladavinu prava.

BiH su potrebni ustav i izborni zakon koji predstavljaju balans između kolektivnih i individualnih prava na način da omoguće jaku demokratiju i vladavinu prava. Zaštita individualnih prava podrazumijeva i zaštitu kolektivnih prava, na način koji je uređen Europskom konvencijom o zaštiti ljudskih prava i sloboda.

Međunarodna zajednica na tom putu ima važnu ulogu, u smislu formiranja osnovnih principa buduće ustavne reforme i novog izbornog zakona koji ne počivaju na lažnom balansu između kolektivnih etničkih i individualnih prava građana. S toga, u pregovore o izmjeni Ustava i Izbornog zakona BiH se moraju uključiti svi politički subjekti i civilno društvo/građani i moraju se odvijati u državnim institucijama.

U praksi već osjećamo posljedice posljednjeg dogovora sa odabranima iza zatvorenih vrata pod pokroviteljstvom EU ureda u Sarajevu. Mostarski sporazum, potpisan u ljeto 2020. se sastoji iz tri dijela i samo prvi dio je do sada implementiran.

Prvi dio je donio izbore u Mostar, ali nije donio demokratiju i nije osigurao da se čuje volja građana koji su izašli na izbore. Dokazane su manipulacije glasovima, na malom uzorku kontroliranih kutija. Bez obzira na to, Međunarodna zajednica u BiH nije podržala zahtjev za ponovno brojanje glasova poslan od šest stranaka koje su učestvovale na lokalnim izborima u Mostaru. Ovo šalje pogrešnu poruku, da volja građana i vladavina zakona nisu važni Međunarodnoj zajednici u BiH.

Drugi dio “Mostarskog sporazuma” se odnosi na izmjenu Statuta Grada Mostara. Ukoliko se usvoji novi Statut Mostara, u obliku u kojem je napisan u Mostarskom sporazumu, bićemo svjedoci podizanja novog Berlinskog zida u Mostaru duž ratnih crta, zahvaljujući EU i njihovim političkim partnerima.

Treći dio “Mostarskog sporazuma” se odnosi na usvajanje novog izbornog zakona, bez izmjena Ustava. Principi navedeni u ovom dijelu sporazuma, su u potpunosti protivni demokratskim vrijednostima EU i uvjeta sadržanih u Mišljenju Venecijanske komisije za BiH.

Ako se dopusti da EU ured u Sarajevu udovolji interesima autoritarnih etno-nacionalnih vođa u BiH i podrži izborni zakon koji učvršćuje etno-princip, svjedočićemo krahu demokratije i daljoj etničkoj podjeli zemlje.

Novi izborni zakon treba onemogućiti manipulacije glasovima građana, a ustav treba omogućiti funkcionalnu državu BiH, čiji su građani ravnopravni na cijeloj njenoj teritoriji.

Jedino takva BiH biće spremna za članstvo u EU.

Platforma za progres je u svakodnevnom kontaktu sa građanima BiH i naša zajednička poruka je: “Ne želimo retrogradne politike i dvostruke standarde za građane BiH, želimo vladavinu prava i članstvo u EU.”

 

Mirsad Hadžikadić

Predsjednik Platforme za progres

Napomena: Fena se ograđuje od objavljenih informacija u ovoj rubrici i odgovornost za njihov sadržaj snose isključivo njihovi autori, odnosno pošiljatelji.