Kultura

Rašić i Skoko: Predizborni plakati kičasta šarenica koja više šteti nego koristi

SARAJEVO, 17. oktobra (FENA) - U okviru programa Političke akademije Fondacije Friedrich Ebert, Centra za studentsku demokratiju i Banja Luka College predstavljena je digitalna izložba fotografija predizbornih plakata.

Kroz izložbu fotografija autora Slobodana Rašića iz Banje Luke i agencije Millenium promocija iz Zagreba, vode profesori Božo Skoko s Fakulteta političkih nauka u Zagrebu i Mladen Mirosavljević profesor s Banja Luka Collega.

Izložba je objavljena u vrijeme kada se za mjesec dana u Bosni i Hercegovini očekuju lokalni izbori te pred sami početak zvanične predizborne kampanje koja prema Izbornom zakonu BiH počinje 30 dana uoči izbora, i koja je zvanično počela jučer.

Odmah na početku ove jedinstvene izložbe fotografija, napomenuto je da su predizborne kampanje nezamislive bez plakata političkih stranaka i kandidata, što BiH očekuje u narednim danima, a plakati se pojavljuju na različitim, često vrlo diskutabilnim mjestima, poput drveća, saobraćajnih znakova, kontejnera, ruševnih zgrada itd.

- Iako je riječ o važnom predizbornom alatu ti plakati osim političke imaju i snažnu komunikacijsku, dizajnersku i grafičku komponentu zbog čega oni najuspješniji nerijetko završavaju u muzejima kao svjedočanstvo jednog vremena, načina vođenja politike i promotivne komunikacije - dio je uvodnog teksta kojeg prati kolekcija fotografija Slobodna Rašića - Bobare, koji je decenijama jedan je od najposvećenijih hroničara  Banja Luke, autor brojnih izložbi dokumentarnih i umjetničkih fotografija.

Nadalje u video-izložbi navodi se da uticaj plakata ne treba preuveličavati u vremenu digitalnih medija, ali ni podcjenjivati jer oni još uvijek predstavljaju identitet stranaka i kandidata komunicirajući njihove vrijednosti i vizije, ali ne treba odbaciti ni snagu uvjeravanja birača.

Gledano iz perspektive političke komunikacije zadatak predizbornog plakata je da svojom prisutnošću podsjeća stranačko tijelo i potencijalne birače na poruke i kandidate te odašilje poruku kako su prisutni i kako brinu za njih.

- Svrha njihovog dizajna je da na jednostavan, brz i učinkovit način prenesu poruku što većem broju ljudi u što kraćem vremenu. A da bi plakat ispunio svoju svrhu on mora biti upečatljiv i jednostavan, ne smije kombinirati previše elemenata, po načelu "manje je više" svodi se na načelo ili poruku - dodaju autori.

Fotograf Slobodan Rašić u razgovoru za Fenu pojašnjava da je sama izložba produkt nečega od ranije, fotografiranja arhive koju on ima jer u to vrijeme prije 20 ili 25 godina bio mu je zanimljiv plakat posebno predizborni plakat jer su počeli prvi demokratski izbori.

Primijetio je, kaže, plakate koje su bile zalijepljene ili postavljene bilo gdje što je na neki način privlačilo pažnju ne svojom porukom vezanom za izbore nego onakav kakav jeste te je Rašić fotografskim zanatom to i bilježio.

- Te 2000. godine imao sam izdanje male publikacije o temi predizbornih plakata u periodu od 1996. godine do 2000. godine. Izbori su organizirani i kasnije, a plakat je uvijek interesantan pa i predizborni plakat bez obzira na to što se sada pojavljuju i drugi internetski mediji - kazao je Rašić.

U razgovoru s ljudima koje poznaje shvatili su da je tema interesantna i da njegove fotografije mogu biti plasirane i na virtualnoj izložbi.

Zanimljivo je, kaže, da je plakate fotografirao u Bosni i Hercegovini ne po cijeloj teritoriji nego tamo gdje je mogao da bude blizu tih plakata bez obzira koji su izbori bili organizirani, neovisno o tome da li su bili parlamentarni ili lokalni.

- U pitanju je velika šarenica ili "šarena laža" lijepa, u bojama, privlačna i dizajnirana ponekad možda i suviše kičasto. Stoga je postavljena izložba koja može poslužiti za analizu dosadašnjih predizbornih obećanja koja ili jesu ili nisu ispunjena - istaknuo je Rašić.

Sada su plakati predstavljeni u digitalnom obliku iako je ranije fotograf Rašić to radio na fotografskom filmu, da bi se sve to analiziralo i pogledalo s neke vremenske distance kako je to tada izgledalo.

Izložba traje tridesetak minuta i profesor Skoko govori na početku o plakatu i generalno dizajnu, a potom govori i profesor Mirosavljević te Rašić ocjenjuje da je ta postavka sjajno urađena.

Rašić kaže da ne bi mogao ući u objašnjenje i poređenje predizbornih plakata tada prije 20 godina i danas jer plakat i boje na njemu uvijek privlače pažnju.

- Ako pričamo o tome da li je ranije to bilo više interesantno, možemo reći da jeste jer je tada bila velika katastrofa koja se dogodila na tlu Bosne i Hercegovine te kada je rat završio ljudi su osjetili neko olakšanje pa ih je to šarenilo i zbunilo i privuklo - ističe Rašić.

No, kako zaključuje Rašić, poslije dvadesetak godina razum bi trebao prevladati, a stoga se ne bi trebalo ulaziti u brzinski pristup postojećim opcijama u političkom životu.

Redovni profesor na Fakultetu političkih nauka u Zagrebu Božo Skoko za Fenu je ispričao da već dugo sarađuje s Fondacijom Friedrich Ebert Stiftung u BiH na nizu zanimljivih i korisnih projekata - od istraživanja identiteta i imidža BiH do diplomatske akademije i projekata vezanih uz političku komunikaciju.

- Pritom moram istaknuti izvanrednu saradnju s voditeljicom Fondacije u Banjoj Luci Tanjom Topić. Na nizu tih projekata sarađivao sam s profesorom Mirosavljevićem. Tako se rodila i ova ideja, koju sam objeručke podržao - dodao je Skoko.

Govoreći o izložbi plakata, ali i generalno jačanju digitalnih medija koji se koriste u svrhu predizbornih prezentacija, profesor Skoko ocjenjuje da u takvoj konstalaciji stvari tradicionalni plakat sve više gubi na važnosti.

Tako smo, ističe, posljednjih godina, na nedavnim izborima, umjesto vrhuncu kreativnosti, svjedočili prilično stereotipnim dizajnerskim i grafičkim rješenjima, koja teško koga mogu potaknuti da promijeni mišljenje.

- Ono što su nekada bili plakati danas su vizuali ili kratki video uraci na društvenim mrežama, a ako želimo uistinu vidjeti moć političkih plakata i njihov utjecaj moramo se vratiti u devedesete godine, barem kad je Hrvatska u pitanju - smatra Skoko.

Ipak, naglašava, da nema sumnje da će plakati i na predstojećim izborima imati značajnu ulogu, ali redovno svjedočimo potpuno promašenim rješenjima koji nekim kandidatima i strankama mogu napraviti više štete nego koristi.

Profesor napominje i da je stoga grafičke elemente potrebno rasporediti u vizualno skladnu kompoziciju kako bi se prenijela poruka i urezala u pamćenje, plakati moraju svoje promatrače uvjeriti u nešto i potaknuti na nešto, a publika će reagirati tek na jedinstven, provokativan plakat.

- Tek tada ostvarujemo interakciju i možemo očekivati nešto više od birača. Toga su svjesni u zapadnim državama, pa se ondje borba u predizbornim kampanjama vodi kvalitetnim estetskim rješenjima i psihološkom uvjerljivošću - kaže Skoko.

No, na ovim prostorima rat plakatima vodi se, ne kreativnošću nego skidanjem plakata političkih protivnika i stavljanjem vlastitih. Jačanjem političke kulture, svjedočimo manjem skidanju protivničkih plakata, ali šaranje plakata i dopisivanje poruka ipak je dio predizbornog folklora.

Kad su u pitanju predizborni plakati ranih devedesetih u Hrvatskoj, kaže profesor Skoko, bila je prisutna iznimna kreativnost, a u njihovu izradu su se uključili neki od vodećih hrvatskih dizajnera poput Miroslava Šuteja, koji je kasnije dizajnirao hrvatsku kunu, Ivana Doroghyja, Nenada Dogana ili autora koncepta hrvatskih kvadratića Borisa Ljubičića, kojeg pamtimo i po kreativnim rješenjima u doba komunizma o čemu svjedoči primjera radi plakat za 11. Kongres SKH.

- U Bosni i Hercegovini, izuzev par iskoraka, nismo imali priliku vidjeti toliki umjetnički i dizajnerski domet plakata. Najveći dio ih je bio iz kućne stranačke radinosti, uglavnom nepoznatog autorstva, što može govoriti da njihovi kreatori nisu bili baš ponosni na ostvarenja i poruke koje su odašiljali - zaključio je u razgovoru za Fenu Redovni profesor na Fakultetu političkih nauka u Zagrebu Božo Skoko.

Zvanična predizborna kampanja pred lokalne izbore počela je 16. oktobra, a po ulicama su već vidljivi predizborni plakati.

Digitalnu izložbu fotografija predizbornih plakata moguće je pogledati na: VIDEO

 

(FENA) B.D.