Kultura     | 26.10.2022. 13:47 |

Vukoja: Predstavom 'Noć s Aleksom' napravili smo veliki korak k europskom kazališnom putu

FENA Zorana Pavković, Foto: Zorana Pavković

MOSTAR, 26. listopada (FENA) - Predstava “Noć s Aleksom”, prva premijerna predstava u novoj sezoni Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) Mostar, bit će izvedena 27. listopada s početkom u 20 sati.

Tekst je napisao Marko Tomaš, a redatelj predstave je kazališni redatelj Ivica Buljan. Dramaturg je Robert Waltl, autor glazbe Mitja Vrhovnik Smrekar, kostimograf Nebojša Lipanović, prostor, svjetlo i video potpisuju Toni Soprano Meneglejte i sonda3, fotografiju i grafičko oblikovanje Toni Soprano Meneglejte, dok je asistentica redatelja Karmen Obrdalj.

U predstavi igraju Mario Knezović, Vladimir Mićković, Ivo Krešić, Jelena Kordić Kuret, Miro Barnjak, Robert Pehar, Filip Lukenda, Ana Franjčević, Damir Čobo, Mirela Mijačank Kordić, Nikolina Marić i Tea Pandža.

Kako su istaknuli iz HNK Mostar, “Noć s Aleksom” nije puki hommage Aleksi Šantiću kao simbolu Mostara, ona je mnogo više – povezivanje povijesti i suvremenosti, tradicije i invencije s ciljem prikazivanja čovjeka i pjesnika u određenom kontekstu.

Predstava neće biti samo mostarska priča, jer nudi univerzalnu temu snalaženja pojedinca, k tome pjesnika, u sredini koja ima svoja očekivanja i norme.

Ravnatelj HNK Mostar Ivan Vukoja na konferenciji za novinare kazao je kako je ideja za ovu predstavu došla od Marka Tomaša s kojim je mostarsko kazalište ranije surađivalo na predstavi "Gnijezdo".

- Kako je ovo nastavak suradnje s Markom Tomašom tako bih volio da ovo bude početak suradnje s Ivicom Buljanom i da uskoro nastavimo ovo što smo započeli, jer nam je velika čast što Ivica Buljan režira u HNK Mostar - poručio je Vukoja.

Istaknuo je kako su uživali u ovom procesu i da su mnogo toga naučili.

- Više puta sam spomenuo kako je svojevrsna misija HNK Mostar, među ostalim, sadržana i u njegovu nazivu. Riječ je o hrvatskom i mostarskom kazalištu ali uz misiju imamo i viziju, a vizija je da ovo kazalište postane europsko ili barem srednjeeuropsko kazalište koje prati, razumije i primjenjuje suvremene kazališne prakse i estetike - istaknuo je Vukoja.

Izrazio je uvjerenje kako su predstavom “Noć s Aleksom” još jednom potvrdili svoju “mostarsku ili svemostarsku dimenziju”, ali i napravili jedan veliki korak naprijed na europskom kazališnom putu.

Marko Tomaš je dodao kako tema koja je obrađena u predstavi ima komemorativnu ideju u pozadini, jer će za dvije godine biti stota godišnjica smrti Alekse Šantića.

- Htio sam suočiti sve nas, i grad Mostar, jer svaki grad ima vlastitu mitologiju, priče koje svi mi nasljeđujemo; koje na neki način tvore našu dušu i ono što se naziva duhom grada; i rekonstrukciju mitologije. Rekonstrukcija mita i njegova politička upotrebljivost je ono što je bila neka moja ideja vodilja dok sam pisao - naveo je Tomaš.

Istaknuo je kako je, u formalnom smislu, napisao izrazito konzervativan tekst.

- Pokušao sam formom izazvati iznenađenje kod Ivice i Ivana jer ako uspijem to je značilo da ćemo se svi uključiti s punim angažmanom. Stvarno se zagrizlo i radilo punim kapacitetom. Napravili smo jednu sjajnu predstavu i nadam se da će i publika to potvrditi - kazao je Tomaš.

S njim se složio i redatelj Ivica Buljan, kazavši kako je mu je prvo čitanje teksta izazvalo nevjericu.

- Tekst je zbilja strukturiran kao klasična biografska drama koja govori o posljednjim danima Alekse Šantića s puno historijografskih elemenata. Naravno, pisac nije nikad arhivar niti historičar nego preuzima te materijale pa ih onda oblikuje u neko dramsko ili umjetničko tkivo. Meni je bilo zanimljivo susresti se s jednom osobom koja je bitno oblikovala nešto što se kasnije nazivalo slavenskim, jugoslavenskim senzibilitetom. Aleksa Šantiće je, tako ga naziva Krleža koji se susreće s njim te ’24. u našem fiktivno dokumentarnom tkivu, bard njegove mladosti, ali on je zapravo i bard svih naših mladosti pa čak i današnjih generacija - kazao je Buljan.

Naveo je kako je autor teksta Šantića s jedne strane suočio s likovima iz njegove obitelji, sa sestrom, zetom, mrtvim bratom, majkom, a s druge s prijateljima Dučićem i Đikićem, dvjema vrlo važnim umjetničkim figurama tadašnjeg Mostar što nam govori, istaknuo je Buljan, da je Mostar početkom 20. stoljeća imao scenu jaču od zagrebačke i beogradske u tom vremenu što se iz današnje perspektive čini gotovo nevjerojatnim.

Dramaturg Robert Waltl kazao je kako stvarajući lik pjesnika, pedesetšestogodišnjaka koji boluje od tuberkuloze, a prema glasinama i od sifilisa, Marko Tomaš obilato se korist flashbackovima.

- Kod Tomaša istinska drama proizlazi iz toga što pjesnik Šantić brka život, poeziju i politiku, što preispituje današnji imperativ uspjeha. Pitajući se kroz lik Šantića o svom mjestu u budućnosti, on postavlja pitanje o njegovom položaju u gradu danas i o mjestu koje u njemu ima poezija odnosno umjetnost - kazao je Waltl.

Nakon premijere 27. listopada, prve reprize planirane su za 30. i 31. listopada.

(FENA) R. G.

Vezane vijesti

„Otvoreni brak“ na sceni Lutkarskoga kazališta Mostar

Konferencija za novinare pred početak Mostarske liske

Održana komemoracija za Ivana Ovčara, prvog ravnatelja HNK Mostar

Promo

Novi ciklus Škole plivanja na Olimpijskom od 15. maja

m:tel Siguran NET - zaštita na mobilnom i kućnom internetu

Аlkaloid - Rezultati rada za period januar-marta 2024. godine